lørdag den 19. april 2014

Lykken er hverken gods eller guld. Lykken er....... Ja, hvad er egentlig lykken?

Lykken ef hverken gods eller guld.
Lykken er.....

Det der gør mig lykkelig (er jeg NU overbevist om), er oplevelsen af at have en grundlæggende tillid til mine medmennesker, for når jeg har det, er det muligt for mig at skabe trygge og stærke relationelle bånd og sådan antager jeg, at det må være for langt de fleste af os.

At blive anerkendt og værdsat er vores værn mod eksistentiel angst.

Personligt er jeg ikke i tvivl om, at det er relationer, der gør mig glad.

Mødet med et andet menneske, uanset om det er i privat eller professionel sammenhæng og uanset om det er langvarigt eller bare varer et øjeblik. 

Det KAN gøre mig helt høj.

Det at dele en tanke eller en oplevelse, at have dette fællesskab med et andet menneske, det i sig selv kan være en fantastisk følelse.

Det beriger mit liv, vil jeg mene og får mig til at føle, at jeg hænger sammen med resten af verdenen.

Jeg vil vove den påstand, at hvis vi ikke er varme, empatiske og imødekommende i vores adfærd, så er vi som mennesker uinteressante og her mener jeg ikke, at det ikke er tilladt at have en dårlig dag, for dem er der immervæk også nogle af engang imellem og det er bestemt ikke alle møder eller oplevelser med andre mennesker, der gør mig høj. Det er kvaliteten i selve mødet og nærværet, der bestemmer, om det er en af de gode oplevelser, jeg har med at gøre.

Det er den grundlæggende adfærd, jeg anfægter.

Tænk engang hvor mange gange om dagen, vi skaber kontakt til vores omgivelser. Det være sig i privat regi med venner, familie, børn, kærester, når vi deltager i en fritidsaktivitet, et arrangement, ja når vi veksler et par ord med kassedamen i det lokale supermarked eller på jobbet med kollegerne og chefen.

TÆNK så over, hvor meget det betyder at være god i kontakten at have evnen til at udvise empati begge veje og hvilken forskel det gør!!!!

Ja lykke for mig er hverken gods eller guld.

Jeg vil meget hellere stræbe efter den gode relation.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar